9 Ağustos 2017 Çarşamba

Kars'a Veda Ederken(1)

facebook/karsfotografkulubu sayfasından alınmıştır.

Vedalar her zaman zor gelir ya insana. Bir şehre veda etmek de üzüyor insanı. Ve, insan veda ederken farkeder bazı şeyleri. Mazide kalan günlere dair keşfedilmemiş güzellikleri. Bende o şekilde daha önce farkına varamadığım onca güzelliği keşfettim. Son kez kaleden şehre bakarken, Ebul Hasan El Harakani türbesine son kez girerken, Kazımpaşa’da son çayımı yudumlarken, bir dosta veda ederken ve otobüsün camından kaleye el sallarken… Her şeyin sonunu yaşarken farkettim bazı güzellikleri. Bu güzellikler biraz da maziye duyulan özlemin, ömürden geçen günlere sitemin yankılarıydı belki. Bilemiyorum. 

Bir dosta veda eder gibi, bir dosttan ayrılır gibi bir hüzün çöktü yüreğime. Kars, mükemmel bir şehir değil. Kars’ta geçen günler de mükemmel değildi. Fakat, Kars’ta geçen senelerin biriktirdiği hatıralar, onca yaşanmışlık bir şekilde hüzne sokuyor insanı. 

Dört sene evvelinde mesleğe atılan ilk adımların heyecanı, memleketten  uzak düşecek olmanın burukluğu ile geldim Kars'a. Soğuğu ile meşhur olan şehre gelişim güz yağmurlarının toprağı dövdüğü günlere denk gelir. Şiddetli yağışlar günlerce devam etti. Ve, o günlerde şu dizeleri yazdım defterime: 



Karşıladı beni güz yağmurları
Yağmura karışıp eser rüzgarı
Sivas’tan da soğuk olur kışları
Üşürsün, dedi Kars, ta derinlerden. 
(Devamı için tıklayın)


Bir gün henüz tamam olmadan, şehrin sokaklarına aşina, birbirini dik kesen caddelere hayran olmuştum. Keşke diyordum içimden, caddeler, sokaklar biraz bakımlı olsa. Bugün veda ederken de aynı şeyleri söylüyorum.

Kars’a ilk gittiğim günler. Birbirini dik kesen sokaklarına, şehrin hamisi gibi ihtişamlı duran kalesine, kalenin burcunda her daim dalgalanan bayrağa hayran kalmıştım. Kaldığım yerden akşam saatlerinde, güneşin eteklerini şehirden çektiği vakitlerde kale burcunda dalgalanan ay-yıldızı uzun uzun seyrederdim. Rüzgarla kavga edercesine hırçın ve coşkulu dalgalandıkça, yüreğim ürperdikçe ürperirdi. Ben düşüncelere dalardım. Düşünürdüm. Hudut şehirlerinin ortak kaderini. Bu kader, savaşların, vur-kaçların, arbedelerin, iki ülke arasında el değiştirmelerin, birbirinden ayrı düşen akrabaların memleketi olarak gözümde canlanırdı. Kars böyle bir hudut şehrimizdi. Ve Osmanlı’nın son demlerinde Ruslar’ın tahakkümü altına girmişti. Kale burcunda şehit olan nice yiğitleri, ismi Kars ile özdeşleşen, hatıraları canlı duran; Gazi Ahmet Muhtar Paşa’yı, Kazım Karabekir Paşa’yı, Deli Halit Paşa’yı düşünürdüm.

Daha dün yapılmış gibi dimdik ayakta duran Kars Kalesi ilk olarak Saltuklular tarafından yapılmış. Osmanlı Devrinde çeşitli tadilatlar ile bugüne kadar ulaşmış. Bu tadilatlardan en önemlisi 3. Murad devrinde Lala Mustafa Paşa tarafından yapılan tadilat. Zira bu tadilat esnasında Ebul Hasan Harakani Hazretlerinin kabrinin yeri tesbit ile bir türbe yapılmış. Ebul Hasan Harakani Hazretleri atalarımızın Anadolu’ya ilk adımlarını attığı günlerde, savaş meydanına şehadet şerbetini içmiş. O günden bugüne hudut şehrimizde memleketin manevi bekçiğini yapıyor. Ebul Hasan Harakani Hazretleri türbesinin varlığı Kars’a olan hayranlığımda her zaman en önemli yeri tuttu. Tutmaya devam ediyor. (Ebul Hasan El Harakani Hazretleri hakkında daha fazla bilgi için tıklayın.)

Yazının devamını okumak için tıklayın.

Not: 1/2

24 yorum:

  1. Kars ne güzel yermiş..Memleketimizin her yeri bir güzel oluyor..Kars ve dönemin bilginleri konusunda çok değerli bilgiler vermişsiniz..kaleminize sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Memleketimizin her köşesi ayrı güzellikler barındırıyor içinde. Fark edebilmek lazım.. :) Teşekkürler..

      Sil
  2. Buram buram tarih kokan şehirlerimizden biri olmalı... Hiç görmedim, görmeyi çok isterim. Her yeri cennet bu vatanın ya yaşanmaz hale getiren bizleriz... Şiirin devamını okumak istedim fakat ulaşamadım. Vedalar zordur ama bir yandan da güzel başlangıçlara doğru yola çıkmanın habercisidir. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiirin devamı okunuyor artık. Linki düzelttim.
      Keşke imkanımız olsa da Edirne'den Kars'a her yeri görebilsek...
      Yorum için teşekkürler.

      Sil
  3. Ben Kars'a hiç gitmedim hatta Marmara ve Ege bölgesinden başka bir yerleri gezme imkanım olmadı. İstiyorum bir kültür turu yapmak nasip olur inşallah. Paylaşımınızı çok beğendim ilgiyle takip ediyor olacağım. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir kültür turu yapmak çok güzel olur bence :) Hepimiz için...
      Değerli yorumunuz için teşekkürler..

      Sil
  4. Ne güzel anlatmışsınız.Cenneti görmek isteyene memleketin her köşesi cennet.Kars'a veda hüzünlü olsa da beraberinde götüreceğiniz hatıralar size teselli sunar. Bu güzel paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. vedalar hüzünlü olsa da yanımızdan ayrılmayacak hatıralar içimizi ısıtmaya yetiyor.

      Sil
  5. Giriş fotoğrafı ne kadar da güzelmiş :) Yaşanmışlıklar değil mi zaten şehri güzelleştiren orada geçen zamanları anlamlı kılan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Giriş fotoğrafını çeken ben değilim. Fotoğraf karesi yakalama konusunda iyi değilim :(
      Dediğiniz gibi şehirleri güzelleştiren yaşadıklarımız...

      Sil
  6. Sen böyle yazdıkça şeytan diyor ki trene atla git :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir tane daha yazayım sonra Kars hakkında yazmayı bırakacağım :)

      Sil
  7. Fotoğraflar çok iyi :) Ülkemizin çoğu şehri gibi tarih kokuyor ^_^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler... Kars tarih kokan kentlerimizden biri :)

      Sil
  8. Ülkemizin her köşesi içinde binbir güzellik barındırıyor. Kars ile tanıştırdığınız için teşekkür ederim. Okuyunca gidesi geliyor hemen. İnşallah nasip olur bir gün.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki nasip olur bir gün. Ülkemizin güzellikleri saymakla ve gezmekle bitmez ki..

      Sil
  9. Kars'ın merkezini gezmedim ama Ani Harabeleri'ne gitmiştim. Çok güzeldi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keşke gelmişken şehir merkezini de kısaca görmüş olsaydınız..

      Sil
  10. Arif hocam sizi gerçekten tebrij ediyorum . Neden mi?
    Karsin eglencelik kulturel yerlerinden ziyade kulturel tarihi yerleri yazmissiniz eyvallah tesekkurler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Tarih ve kültür ilgimi çeken mevzular olduğu için yazılarıma da yansıyor.

      Sil
  11. Kars'a hiç gitmedim yazınızdan sonra daha da merak ettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum için teşekkürler. Kars'ı görürsünüz belki birgün :)

      Sil
  12. Şehirlerde insanlar gibidir. Derin izler bırakır vedası da zor olmuş demek. Sert iklim koşulları olmasa yaşanmaya değer gibi. Tarih kokan yerleri severim. Ayaklarım basar mı bir gün Kars`a bilmiyorum ama eğer gidersem satırlarınızı alıp gideceğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki nasip olur, yolunuz düşer Kars'a. İklimi sert olsa da memleketimizin her yerinin kendine has güzellikleri var...

      Sil