Çekingenlik Hastalık mıdır?-İktibas#10

Çekingenlik, sadece bir sosyal beceri eksikliğidir.

Çekingenlik meselesi hakkında yazı yazmayı düşünüyordum. Fakat aşağıda paylaşacağım yazıyı görünce yazmaktan vazgeçtim. Zira buradaki paragraf çekingenlik meselesini kısa ve öz olarak anlatmış.


Çekingenlik, kişinin istek ve ihtiyaçlarını söylemesini ve kendisini ifade etmesini engelleyen olumsuz bir hissiyat, istenmeyen bir kişilik özelliğidir. Ancak çekingenlik kavramı haddini bilmek, edep-erkan ve haya sahibi olmak, mütevazilik, mahcubiyet veya akıllı-uslu olmakla karıştırmamalıdır. Çekingenlik; içe kapanıklık, dış dünyadan kopma ve kendi iç dünyasına yönelme türünden bir kişilik bozukluğu da değildir. Çekingenliği, yetenek eksikliği veya zeka seviyesinin düşüklüğüne bağlı bir pasiflik sorunu olarak görmek de yanlıştır. Çekingenlik, sadece bir sosyal beceri eksikliğidir.Farklı yoğunluk düzeyleri olabilir. Bazı kişiler çekingenliğin verdiği sıkıntıyla bile normal hayatlarını sürdürebilir. Çekingenliğin yoğun olduğu fertler ise hiçbir dış sebep yokken başarısız, verimsiz ve musuz olabilir. Özellikle çocukluk yıllarındaki çekingenlik, eğitim ile atılganlık ve girişimcilik becerisine dönüştürülmezse kişi ile birlikte o da büyür. Kişisel gelişimi engeller. Kişi bu huyundan dolayı da kendi kendinin ayak bağı olur. Bunların yaşanmaması için davranış eğitimi ve tedavisiyle, çekingenliğin düzeltilmesi gerekir. İnsan ve Hayat Dergisi, Mart-2018, syf-59.

Yorumlar

  1. Ağaç yaş iken eğilir demişler. Çekingenlik küçük yaşta farklı yöntemlerle ortadan kalkabilir. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Küçük yaşta değişim sağlamak daha kolay tabii ki :)

      Sil
  2. Ben tanıdıklarıma bir şey söylerken kırmamak için çekingen davranırım. Galiba çekingenlik huyu ben de var ama yaş ilerledikçe bunu yendim sanırım 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her insan da biraz çekingenlik vardır belki. Çekingenliğin de derecesi olabilir.

      Sil
  3. çekingenliğin farklı tanım ve boyutları varmış demek ki..bence her insan da biraz çekingenlik vardır..azı yarar fazlası zarar nedeniyle çekingenlik iyi sonuçlara sebep olabileceği gibi kötü sonuçlara da sebep olabilir..bir de bir insanın çekingenliğini karşı tarafın iyi /kötü niyetlerle kullanması da söz konusu mesela..böle bişi de var..neyse güzel bir konuydu,emeğinize sağlık..🙂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Azı karar, çoğu zarar. Her konuda önemli bir parola. Teşekkürler

      Sil
  4. Durumu çok güzel özetlemiş, özellikle çocuklukta başlayan bu süreci aile fark etmeli ve ona göre hareket etmeli.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farketmek ve doğru yöntemlerle yaklaşmak önemli...

      Sil
  5. Ben disardan cekingen durmasam da cok cekingenim. Ortama girene kadar zorlanirim girincede ayak uydururum. Tabi kisilere göre degisiyor :) ama zor bir durum ya

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortam, kişiler... bir çok faktör çekimser davranışa sebep olabilir.

      Sil
  6. Aileler çocuk yaşta bunun önüne geçemezlerse maalesef ilerleyen yaşlarda kişiliğinde yapışık olarak bu durumdan kurtulamıyorlar. Bu birazda bana göre özgüven eksikliği ile de alakalı diye düşünüyorum. Özgüveni tam değilse bu durumda çekinmesine neden olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özgüven ile alakalı olması yüksek ihtimal. Belki biri birinin sebebi de olabilir. Teşekkürler :)

      Sil
  7. Bazen en ufak şeyde çekingenlik yaşarken, bazen de ortamda o kadar rahat oluyorum ki.

    YanıtlaSil
  8. ah ben de aşırı derecede var. minikken de şimdi dee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nedense senin çekingen olmana şaşırdım Deep ;)

      Sil
    2. tahmin edebiliyorum evet :) aşırı çekingen, utangacım, çok sessizim, hiç konuşmam, arkadaşım da yoktur, insanların yüzüne bile bakamam. içedönük ve yalnız insanlardanım işte. kültür sanat okumak yazmak filan yani. yolda tanıdıkla karşılaşcam diye ödüm kopar o derece. evin kapısında apartmandan birini görsem yolumu değiştiririm, daha sonra girerim evime :)

      Sil
  9. Ortanca oglum asiri cekingen. Okulbasarisini etkilemiyor ama biraz daha bu yönünü degistirmek isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşırı çekingenlik zaman zaman problem oluşturabilir. Bu konuda çocuğunuza destek olabilirsiniz. Eğer okula gidiyorsa okulda Rehberlik kadrosunda çalışan psikolojik danışmanla -varsa- irtibata geçebilirsiniz.

      Sil
  10. Bende var. Çocukluğumda ve gençliğimde daha fazlaydı. Şimdi de devam ediyor. Karakterle ilgili fakat çevrenin de etkisi büyük.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir bölümü karakterle alakalı olsa da çevrenin etkisi önemli.

      Sil
  11. Çekingen çocukları gördümmü çok üzülüyorum yapmadığım şaklabanlık kalmıyor neşelensinler diye

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anadolu'nun Üç Şems'i

Kozalağın Hikayesi

İlmi sima Nedir? Fizyonomi Nedir?