Sınav Kaygısı için 2 Kitap

Meslek hayatımda 10. yıla yaklaşıyorum ve bu süreçte lise ve ortaokul öğrencileriyle çalışma fırsatım oldu. Hem lise hem de ortaokulda sınav kaygısı yaşayan çok sayıda öğrencinin varlığına şahit oldum. Birlikte bu baskıyı normal düzeye indirmeye çalıştık. 


Sınavların amacı nedir?
Sınavların temel amacı, ölçmektir. Öğrenmenin gerçekleşip gerçekleşmediğini, öğrenmenin düzeyini ölçmek amaçlanır. 
Bunun yanında bazı sınavların dikkat, zamanlama, hız, muhakeme becerisi, stres yönetimi gibi özellikleri ölçtüğü de olur. Merkezi olarak yapılan sınavlar genelde bu becerileri de ölçer.

Bazı öğrenciler sınavın ölçtüğü şey konusunda gerçekçi olmayan düşüncelere sahip olurlar. Sınavın bilgiyi değil, kişiliği ölçtüğü vehmine kapılırlar. Bunun sonucunda sınav kaygısı dediğimiz durum oluşur, öğrenci üzerinde büyük bir baskı hisseder. Sınav kaygısı yaşayan öğrenciler sınav sonucunda kişiliklerinin değerlendirileceği endişesi taşır; iyi-kötü kalıbına sokulacaklarını düşünürler. Sınavdan yüksek puan almak iyi biri olmayı sağlarken, düşük puan almak kötü biri olmaya sebep olur, düşüncesi hakimdir. Düşük puan alınca sevilmeyeceklerini, öğretmenin yahut ebeveynin gözünden düşeceklerini de düşünen öğrenciler olur.
Halbuki bir kimseyi iyi-kötü yapan şey sınav sonuçları değil, onun ahlaki değerler doğrultusundaki hal ve hareketleridir. Şahsiyet gelişimine yatırım yapan bir kimse iyi olma yolunda ilerleyebilir.

İki Kitap Tavsiyesi

Sınav kaygısı konusunda öğrencilerle ve ailelerle çalışırken istifade ettiğim iki kitap var. Bunlardan biri ebeveynlere hitap ederken, diğeri öğrenciler ehitap ediyor.

1-Ben Bana Güveniyorum - Rüya Turna

Bir psikolojik danışman tarafından kaleme alınan kitap üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerle yapılan bir çalışmanın hikayeleştirilmesinden oluşuyor. Yazar, sınav kaygısı yaşayan öğrencilerle grupla psikolojik danışma sürecini yürütürken okur, öğrencilerin düşünce ve duygularını görüyor. Öğrenciler bu kitabı okurken kendi düşüncelerini fark ediyor, gerçekçi olmayan inançlarıyla yüzleşiyorlar. Kitaptaki kahramanların çözüm ve değişi sürecini görerek farkındalıkları artıyor.
Ben Bana Güveniyorum kitabı ortaokul ve lise öğrencilerinin faydalanabileceği bir kitap. Aynı zamanda ebeveynlerin okuması da faydalı olacaktır.

2-Ayşe ve Ailesi Sınava Hazırlanıyor - Kadir Özer

İsminden anlaşıldığı üzere Ayşe ve Ailesi Sınava Hazırlanıyor kitabı ailenin de işin içine dahil olduğu bir sınav sürecini anlatıyor. Ayşe üniversite sınavına hazırlanırken, ailesiyle birlikte destek almaya başlıyor. Onların terapistle geçen her görüşmeleri, evde yaptıkları uygulamalar öğrenci ve ebeveynlere yol gösteriyor. Ebeveynler hatalı uygulama ve söylemlerini fark ederken öğrenciler, sınava yükledikleri anlamı sorguluyor ve gerçekçi bir noktaya getiriyorlar. 
Ayşe ve Ailesi Sınava Hazırlanıyor kitabını bilhassa kaygılı ebeveynlerin, aynı zamanda sınav sürecinde olan öğrencilerin okuması faydalı olacaktır.









Yorumlar

  1. pekiiii :) blogda görmek güzel senii :) pek gözükmüyon :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim deeptone. Epeydir gözükmüyorum gerçekten. Şimdi buradayım :)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anadolu'nun Üç Şems'i

İlmi sima Nedir? Fizyonomi Nedir?

Kozalağın Hikayesi